Аудит даних
Ужгород
Інвентаризація наборів даних, якими розпоряджається Ужгородська міська рада
Автор фото: Vasyl Haborets - Власна робота, CC BY-SA 4.0, Посилання
1.Опис методології
Щоб зрозуміти наявність, доступність, якість, відкритість та фактичну корисність даних, а також легкість їх оприлюднення та можливі обмеження/перешкоди у цьому процесі, необхідно було провести глибинний аналіз ситуації.

Тож для оцінки вихідних умов було виконано такі завдання:

- по-перше, спочатку ми повинні були зрозуміти, чи існують дані взагалі, у яких форматах доступні: в цифрових чи лише на папері;

- по-друге, було досліджено якість даних: вони агреговані чи дезагреговані, на скільки деталізовані, як часто оновлюються тощо;

- по-третє, ми мали оцінити правову та технічну відкритість наборів даних;

- по-четверте, ми мали зрозуміти, чи дійсно ці дані є корисними для всіх існуючих зацікавлених сторін (далі - стейкхолдерів), зокрема представників органів влади самого міста та його мешканців, бізнесу, організацій громадянського суспільства;

- по-п'яте, ми мали оцінити доцільність того, наскільки легко/складно було б відкрити дані (юридичні, політичні, технічні, інституційні). Це включає в себе структурування даних, додавання метаданих, очищення та перетворення даних у формати, які автоматично обробляються машинами, а також необхідність та зручність анонімності;

- по-шосте, ми повинні розуміти інші не зовсім технічні наслідки відкриття даних, наприклад: потенційні втрати доходу; дані, які не можуть бути опубліковані через державну таємницю або з міркувань безпеки і т.д..

Для досягнення поставлених завдань використовувалися два методи збору інформації:

1. розсилка анкет до кожного розпорядника інформації Коломийської міської ради та подальша обробка отриманої інформації;

2. пошук інформації про публікацію даних на різних ресурсах в мережі Інтернет та оброблення отриманої інформації.

Після отримання всієї необхідної інформації для її обробки, зведення та представлення об'єктивних результатів використовувалися наступні критерії:

● доступність даних;
● власність і ліцензування;
● форма;
● оновлення;
● підтримка.
1.1. Відділ транспорту, державних закупівель та зв'язку Ужгородської міської ради
Під час інвентаризації даних Відділу транспорту, державних закупівель та зв'язку Ужгородської міської ради було виявлено набори даних, які публікуються в електронній формі у пропрієтарних форматах doc та xls на Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua. За своєю формою це як текстові (17%), так і структуровані дані (83%). За наданими відповідями в анкетах, дані оновлюються здебільшого щорічно (93%), але є набори даних, що оновлюються щоквартально чи у разі потреби. Один виявлений набір даних "Перелік укладених договорів (договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування" не був опублікованим на жодному ресурсі.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua створено кабінет відділу http://data.gov.ua/users/3751, де зараз доступно 29 наборів даних.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua кабінету відділу не створено.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Перелік перевізників, що надають послуги пасажирського автомобільного транспорту та маршрути перевезення (маршрутна мережа міських автобусних маршрутів загального користування) doc http://data.gov.ua/passport/d840b5b0-41fb-4b9f-9a8e-6413a9813c72 текстові щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
2 Перелік укладених договорів (договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування doc не публікувався текстові щорічно не документується, паспорт відсутній
3 Маршрутна мережа міських автобусних маршутів загального користування doc http://data.gov.ua/passport/954048f6-5ce6-40fb-ac5b-7b571fda0964 текстові щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
4 Про забезпечення організації пасажирських перевезень на окремих міських автобусних маршрутах загального користування doc http://data.gov.ua/passport/4e689325-9410-46b6-9b07-34f025ea8bf3 текстові у разі потреби на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
5 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 158 "пл. Корятовича - міський цвинтар "Барвінкош" xls http://data.gov.ua/passport/6bd14465-3589-4f2c-8761-4fe143ca8a03 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
6 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 156 "вул. Чорновола - міський цвинтар "Барвінкош" xls http://data.gov.ua/passport/6b65eeab-772f-4ad1-b3e7-8e65298f7562 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
7 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 58 "Залізничний вокзал - УжНУ" xls http://data.gov.ua/passport/f0ea8af0-5962-46b6-8524-c99f48f05b3b структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
8 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 27 "Ужгородський коледж культури і мистецтв - УжНУ" xls http://data.gov.ua/passport/07a8521f-e634-4906-a12b-dfd1389806a7 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
9 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 26 "в/м 555-м-н Горяни-УжНУ" xls http://data.gov.ua/passport/2bacdb3b-153a-4678-ba5f-166b1373c8b8 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
10 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 21 "вул. Чорновола - Речовий ринок" xls http://data.gov.ua/passport/ada81755-d326-4bbd-98e9-ccc1425b91ac структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
11 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 20 "пл. Корятовича - Речовий ринок" xls http://data.gov.ua/passport/60276f4c-79ec-4feb-9792-a440cd04ca01 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
12 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 17 "вул. Котляревського - УжНУ" xls http://data.gov.ua/passport/db54d610-75da-479d-ab91-d2ba300ed5c3 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
13 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 14 "пл. Корятовича - вул. Чорновола" xls http://data.gov.ua/passport/60d42a75-146c-4fe2-9afb-1c76f040516b структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
14 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 12 -Корятовича "пл. Корятовича - с. Розівка" xls http://data.gov.ua/passport/24464763-042a-44b4-bebb-740bd905bcd8 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
15 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 12 -Ш. Петефі "пл. Ш. Петефі - с. Розівка" xls http://data.gov.ua/passport/10972c6f-e57b-4401-bae3-45bf6e72e549 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
16 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 11 "пл. Корятовича-гіпермаркет "Нова-лінія"-вул. Володимирська" (через вул. Загорську) xls http://data.gov.ua/passport/c6ed5fee-753b-47d9-8690-b3ae8fbce49f структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
17 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 10 "гіпермаркет "Нова Лінія"-м-н Горяни" (через вул. Краснодонців) xls http://data.gov.ua/passport/747da4d7-418e-48e7-a606-020229a1e47e структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
18 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 9 "вул. Котляревського-Речовий ринок" (через Залізничний вокзал) xls http://data.gov.ua/passport/5d4a7fff-a8ae-442e-95cb-44b312abe978 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
19 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 8 "вул. Чорновола - УжНУ" xls http://data.gov.ua/passport/a62d1989-5b0f-4d09-85a3-d68db283368d структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
20 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 7-Д "вул. Грушевського- Дачний масив "Шахта" xls http://data.gov.ua/passport/5a441960-646f-45a5-a9dc-9b84687e9206 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
21 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 7 "вул. Грушевського-вул. Котляревського" xls http://data.gov.ua/passport/c3e67111-fd1e-4777-9022-88b5a6ba8768 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
22 Річний план закупівель на 2018 рік виконавчого комітету Ужгородської міської ради doc http://data.gov.ua/passport/5fd698f9-1157-4fe8-847d-91c29dda353d текстові щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
23 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 6 „пл. Корятовича - УжНУ" xls http://data.gov.ua/passport/56254e5d-6301-4150-a256-f38b5b955f24 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
24 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 5 „пл. Корятовича - Залізничний вокзал" xls http://data.gov.ua/passport/f52e3555-4125-4475-8eb1-5ee17f53ecf3 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
25 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 4 „пл. Корятовича - КПП "Ужгород” (через вул. Верховинську, Лозову, Сріблясту) xls http://data.gov.ua/passport/015b892a-48a0-4572-9ebb-881c4b2e9db2 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
26 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 3 „вул. Чорновола - пл. Ш.Петефі” xls http://data.gov.ua/passport/8c694dd6-2003-43b9-b16e-4b40e679285b структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
27 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 2 „пл. Ш.Петефі - м-н. Горяни - в/м 555” xls http://data.gov.ua/passport/3be8e32b-f009-407e-b1f4-3be744a1e26c структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
28 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 22 „вул. Чорновола –пл. Корятовича” (через вул. Перемоги) xls http://data.gov.ua/passport/d3a01c19-913a-45a1-803a-bbf009487bbd структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
29 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 15 „вул. П.Мирного – с. Оноківці – вул. Довга” xls http://data.gov.ua/passport/f1e9f60c-a30c-4a6f-9523-104d1781c2e3 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
30 Розклад руху на міському автобусному маршруті загального користування № 1 „пл. Ш.Петефі - м-н Дравці – с. Баранинці” xls http://data.gov.ua/passport/dc0c2864-6a02-40f0-ab5d-02fbcb5354a0 структуровані щорічно на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
1.2. Відділ ведення Державного реєстру виборців Ужгородської міської ради
Під час інвентаризації даних відділу ведення Державного реєстру виборців Ужгородської міської ради було виявлено один набір даних "Персональні дані виборців (осіб)", що зберігається у друкованій формі та у пропрієтарному форматі doc. Набір даних не опублікований. За своєю формою це текстові дані. За наданими відповідями з анкет набір даних оновлюються в період виборчого процесу.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету відділу не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua кабінету відділу не створено.

Отримати доступ до даних за допомогою API неможливо.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Персональні дані виборців (осіб) doc, друковані не публікувався текстові в період виборчого процесу не документується, паспорт відсутній
1.3. Відділ охорони здоров'я Ужгородської міської ради
Під час інвентаризації даних відділу охорони здоров'я Ужгородської міської ради було виявлено один набір даних "Фінансова звітність суб'єктів господарювання комунальної власності", що опублікований на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua у форматі html. За своєю формою це текстові дані. За наданими відповідями з анкет набір даних оновлюються як щомісячно, так і щоквартально та щорічно.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету відділу не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет відділу, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Фінансова звітність суб'єктів господарювання комунальної власності html e-data.gov.ua текстові раз на місяць, квартал, рік не документується, паспорт відсутній
1.4. Ужгородська міська дитяча клінічна лікарня
Під час інвентаризації даних Ужгородської міської дитячої клінічної лікарні було виявлено набір даних "Звіт про використання бюджетних коштів", що опублікований на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua у форматі html. Крім того, в системі Prozorro публікуються відомості щодо електронних закупівель Ужгородської міської дитячої клінічної лікарні. За своєю формою це текстові дані. За наданими відповідями з анкет набори даних оновлюються у разі потреби.

Крім того, під час інвентаризації даних виявлено два набори, які не були опублікованими та зберігаються в друкованому та писаному форматі.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету лікарні не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет лікарні, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Звіт про використання бюджетних коштів html e-data.gov.ua текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
2 Електронні закупівлі html, pdf prozzoro текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
3 Перелік наявних медикаментів у відділеннях закладу писані не публікувався текстові щотижнево не документується, паспорт відсутній
4 Графік роботи структурних підрозділів закладу писані, друковані не публікувався текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
1.5. Ужгородська міська поліклініка
Під час інвентаризації даних Ужгородської міської поліклініки було виявлено набір даних "Звіт про використання бюджетних коштів, зокрема за окремими бюджетними програмами", що опублікований на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua у форматі html. Крім того, в системі Prozorro публікуються відомості щодо річних планів закупівель Ужгородської міської поліклініки. За своєю формою це текстові дані. За наданими відповідями з анкет набори даних оновлюються щоквартально та відповідно до запланованих закупівель.

Крім того, під час інвентаризації даних виявлено три набори, які не були опублікованими та зберігаються у друкованому форматі.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету поліклініки не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет поліклініки, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Довідник закладу, у тому числі телефони та адреси друковані не публікувався текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
2 Інформація про організаційну структуру друковані не публікувався текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
3 Звіт про використання бюджетних коштів, зокрема за окремими бюджетними програмами html e-data.gov.ua текстові щоквартально не документується, паспорт відсутній
4 Річні плани закупівель html, pdf prozorro текстові Відповідно до запланованих закупівель не документується, паспорт відсутній
5 Інформація про систему обліку друковані не публікувався текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
1.6. Ужгородський міський пологовий будинок
Під час інвентаризації Ужгородського міського пологового будинку виявлено три набори даних, які не були опублікованими та зберігаються в пропрієтарних форматах doc, pdf та dbf. За формою це текстові дані та бази даних. Оновлюються дані у разі потреби або після внесення змін.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету пологового будинку не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет пологового будинку, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Довідка закладу doc не публікувався текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
2 Інформація про організаційну структуру закладу pdf не публікувався текстові в місячний термін після внесення змін не документується, паспорт відсутній
3 Звіт про використання бюджетних коштів (для розпорядників інформації, що використовують бюджетні кошти), зокрема за окремими бюджетними програмами dbf не публікувався бази даних в місячний термін після внесення змін не документується, паспорт відсутній
4 Річні плани закупівель pdf не публікувався текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
1.7. Управління економіки та стратегічного планування Ужгородської міської ради
Під час інвентаризації даних управління економіки та стратегічного планування Ужгородської міської ради було виявлено, що в системі електронних закупівель Prozorro публікуються відомості щодо річних планів закупівель у форматі html. За своєю формою це текстові дані. Крім того, під час інвентаризації даних виявлено набір "Звіт про використання бюджетних коштів", який не був опублікований та зберігається в друкованому форматі.

За наданими відповідями з анкет набори даних оновлюються щоквартально та у разі потреби.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету управління не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет управління, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Звіт про використання бюджетних коштів друковані не публікувався текстові щоквартально не документується, паспорт відсутній
2 річний план закупівель html, pdf prozzoro текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
1.8. Управління у справах культури, спорту, сім'ї та молоді Ужгородської міської ради
Під час інвентаризації даних управління у справах культури, спорту, сім'ї та молоді Ужгородської міської ради було виявлено набори даних, які зберігаються в електронній формі у пропрієтарних форматах doc та xls на Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua. За своєю формою це як текстові (40%), так і структуровані дані (60%). За наданими відповідями в анкетах, дані на 60% оновлюються щоквартально та на 40% оновлюються у разі змін.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua створено кабінет управління http://data.gov.ua/users/5789, де зараз доступно 77 наборів даних.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет управління, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо як на Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua, так і на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
01.Лис Паспорт бюджетної програми місцевого бюджету на 2018 рік doc http://data.gov.ua/users/5789 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
12 Річний план закупівель на 2018 рік doc http://data.gov.ua/passport/621cee1e-d8ce-4cd1-8bad-f24ce117eb69 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
13-24 Звіти про виконання паспортів бюджетної програми місцевого бюджету xls http://data.gov.ua/users/5789 структуровані у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
25-30 Звіти про надходження та використання коштів загального фонду (форма №2м) xls http://data.gov.ua/users/5790 структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
31-32 Звіт про надходження та використання інших надходжень спеціального фонду (форма№ 4-3м) за 2017 рік по коду 2413141 xls http://data.gov.ua/passport/ffcd6edf-f4b2-4246-a58d-113eb70035c6 структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
33 Звіт про надходження і використання коштів за іншими джерелами власних надходжень (форма №4-2м.) по 2414200 xls http://data.gov.ua/passport/092af0a4-285e-4a68-8d81-8707f7b296b9 структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
34 Звіт про заборгованість за бюджетними коштами (форма 7 м) за 2017 рік xls http://data.gov.ua/passport/22ed18ce-2fc8-407e-a327-54c770bdcc30 структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
35 Звіт про надходження та використання коштів загального фонду по 2410180 xls http://data.gov.ua/passport/a0a8bd63-96e8-4a85-8888-60879c57c0ad структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
36 Звіт по коштам загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності за 2017 рік xls http://data.gov.ua/passport/c7798fb5-7cfa-4edc-8693-ce3d267c281b структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
37-45 Перелік договорів за 2017 року xls http://data.gov.ua/users/5789 структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
46-53 Зміни до Паспортів бюджетних програм doc http://data.gov.ua/users/5790 текстові щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
54-57 Додатки до річного плану закупівель doc http://data.gov.ua/users/5791 текстові щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
58 Річний план закупівель на 2017 рік doc http://data.gov.ua/passport/67ac97f4-c74f-46cd-85aa-d975193675ab текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
59-61 Квартальні звіти про заборгованість за бюджетними коштами xls http://data.gov.ua/users/5790 структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
62-66 Квартальні звіти про надходження та використання коштів загального фонду xls http://data.gov.ua/users/5790 структуровані у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
67-73 Звіти по програмам doc http://data.gov.ua/users/5790 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
74 Наказ про облікову політику doc http://data.gov.ua/passport/4bdf4538-96df-43be-876d-219c7d80815e текстові щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
75 Звіт по коштах загальнообовязкового державного соціального страхування у звязку з тимчасовою втратою працездатності за 9 місяців 2017 року xls http://data.gov.ua/passport/8bbfd597-a2d5-4da9-b783-ca350b19c3a5 структуровані щоквартально на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
76 Довідник закладів культури і спорту, підпорядкованих управлінню у справах культури, спорту, сім"ї та молоді doc http://data.gov.ua/passport/5a4f8019-a8bf-4ec6-8781-b07de10636c8 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
77 Звіт ФСС за 1 півріччя 2017 року xls http://data.gov.ua/passport/d4ad0d0c-be14-4df4-9b17-d1734787f67e структуровані у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
1.9. Управління містобудування та архітектури Ужгородської міської ради
Під час інвентаризації даних управління містобудування та архітектури Ужгородської міської ради було виявлено набір "Перелік укладених договорів", що опублікований на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua у форматі html. Крім того, на сайті Ужгородської міської ради в окремому розділі публікується "Генеральний план, план зонування м. Ужгород, перспективна схема озеленення м. Ужгорода, детальні плани територій" у форматах pdf та html. За своєю формою це текстові дані. За наданими відповідями з анкет набори даних оновлюються щоквартально.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету управління не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет управління, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Перелік укладених договорів html, друковані e-data.gov.ua текстові постійно не документується, паспорт відсутній
2 Генеральний план, план зонування м. Ужгород, перспективна схема озеленення м. Ужгорода, детальні плани територій html, pdf http://rada-uzhgorod.gov.ua/generalnyts-plan-mista/ текстові щоквартально не документується, паспорт відсутній
1.10. Управління праці та соціального захисту населення Ужгородської міської ради
Під час інвентаризації даних управління праці та соціального захисту населення Ужгородської міської ради було виявлено набір даних "Перелік укладених договорів", що опублікований на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua у форматі html. За своєю формою це текстові дані. За наданими відповідями з анкет набори даних оновлюються постійно чи у разі потреби.

Крім того, під час інвентаризації даних виявлено набір "Інформація про державні соціальні гарантії", що не був опублікований та зберігається у друкованому форматі.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету управління не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет управління, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Перелік укладених договорів html, друковані e-data.gov.ua текстові постійно не документується, паспорт відсутній
2 Інформація про державні соціальні гарантії друковані не публікувався текстові у разі потреби не документується, паспорт відсутній
1.11. Ужгородський міський центр первинної медико-санітарної допомоги
Під час інвентаризації даних Ужгородського міського центру первинної медико-санітарної допомоги було виявлено набір даних "Річні плани закупівель", що опублікований на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua у форматі html. За своєю формою це текстові дані. За наданими відповідями з анкет набір даних оновлюється у разі змін.

Крім того, під час інвентаризації даних виявлено три набори даних, які не були опублікованими та зберігаються в пропрієтарних форматах doc та xls.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету центру первинної медико-санітарної допомоги не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет центру первинної медико-санітарної допомоги, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Річні плани закупівель html e-data.gov.ua текстові у разі змін не документується, паспорт відсутній
2 Інформація про системи обліку, види інформації які зберігаються в закладі doc, xls не публікувався текстові, структуровані у разі змін не документується, паспорт відсутній
3 Довідник Ужгородського міського центру ПМСД та амбулаторій закладу, у тому числі їх телефонів та адрес. doc не публікувався текстові щорічно не документується, паспорт відсутній
4 Інформація про організаційну структуру Ужгородського міського центру ПМСД doc не публікувався текстові щорічно не документується, паспорт відсутній
1.12. Центральна міська клінічна лікарня м. Ужгород
Під час інвентаризації даних Центральної міської клінічної лікарні було виявлено набір даних "Звіт про використання бюджетних коштів", що опублікований на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua у форматі html. Крім того, в системі Prozorro публікуються відомості щодо річних планів закупівель Центральної міської клінічної лікарні. За своєю формою це текстові дані. За наданими відповідями з анкет набори даних оновлюються у разі змін.

Крім того, під час інвентаризації даних, виявлено три набори, які не були опублікованими та зберігаються в друкованому та пропрієтарному форматі doc. За своєю формою це текстові дані.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua кабінету лікарні не створено.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет лікарні, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Інформація про організаційну структуру центральної міської клінічної лікарні doc, друкований не публікувався текстові у разі змін не документується, паспорт відсутній
2 Довідник центральної міської клінічної лікарні та відділень закладу, у тому числі їх телефонів та адрес doc, друкований не публікувався текстові у разі змін не документується, паспорт відсутній
3 Звіт про використання бюджетних коштів html e-data.gov.ua текстові у разі змін не документується, паспорт відсутній
4 Річні плани закупівель doc prozorro текстові у разі змін не документується, паспорт відсутній
5 Інформація про системи обліку, види інформації які зберігаються в закладі doc, xls не публікувався текстові, структуровані у разі змін не документується, паспорт відсутній
1.13. Департамент фінансів та бюджетної політики Ужгородської міської ради
Під час інвентаризації даних департаменту фінансів та бюджетної політики Ужгородської міської ради було виявлено набори даних, які зберігаються в електронній формі у пропрієтарних форматах doc та xls на Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua. За своєю формою це як текстові (70,%), так і структуровані дані (20,0%) та скани (10,0%). За наданими відповідями в анкетах, дані оновлюються у разі змін.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua створено кабінет департаменту http://data.gov.ua/users/3700, де зараз доступно 13 наборів.

На Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua створений кабінет департаменту, де можна знайти інформацію про договори та фінансові транзакції.

Отримати доступ до даних за допомогою API можливо як на Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua, так і на на Єдиному веб-порталі використання публічних фінансів e-data.gov.ua.
Назва набору даних Формат Де публікується (за анкетами) Форма Оновлення Підтримка
1 Довідник департаменту фінансів та бюджетної політики УМР doc http://data.gov.ua/passport/cddfaac7-a8ea-4466-9142-338d82301bb8 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
2 Паспорт бюджетної програми на 2018 рік doc http://data.gov.ua/passport/48f1a82c-de7a-4158-8191-b3582b5a83e4 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
03.Кві Паспорт бюджетної програми (зі змінами) doc http://data.gov.ua/passport/0692e4c4-a0f7-4f41-89eb-eba10dbefc19 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
05.Лип Паспорт бюджетної програми на 2017 рік doc http://data.gov.ua/passport/6bf89a13-3d74-4015-a748-93dc06abd430 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
8 Довідник департаменту фінансів та бюджетної політики Ужгородської міської ради xls http://data.gov.ua/passport/16925e0c-6ff6-4a9a-a2e1-df252960c5a8 структуровані у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
9 Положення про департамент фінансів та бюджетної політики Ужгородської міської ради doc http://data.gov.ua/passport/0490b74d-af8a-4d7d-82cd-e241346a298e текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
10 Паспорт бюджетної програми на 2017 рік pdf http://data.gov.ua/passport/473a89e0-bd14-4f9c-9e29-34f1589063a5 скани у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
11 Довідник фінансового управління doc http://data.gov.ua/passport/ad2e52a5-4f7a-4e6c-bb35-b0c8ef8afe13 текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
12 Перелік договорів за 2016 рік xls http://data.gov.ua/passport/c30d76a6-e730-4016-a00d-530e1c6063cf структуровані у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
13 Положення про фінансове управління Ужгородської міської ради doc http://data.gov.ua/passport/560a5311-1393-4522-b9eb-87b19a6de1ee текстові у разі змін на data.gov.ua доступний для завантаження паспорт набору даних у CSV
2. Загальні результати інвентаризації даних міста Ужгород
2.1. Результати та рекомендації за критерієм "доступність даних"
Під час інвентаризації на предмет відповідності критерію "доступність даних" використовувалися наступні питання:

● чи існують дані взагалі?
● чи доступні дані в цифрових форматах?
● дані вже доступні? якщо так, то де?
● як можна отримати доступ до даних? чи застосовується прикладний програмний інтерфейс API?
● в якому форматі публікуються дані: CSV, JSON, PDF?
Загалом під час інвентаризації даних виявлено 150 наборів даних тринадцяти структурних підрозділів Ужгородської міської ради.

Більшість наборів даних Ужгородської міської ради зберігається одночасно в електронному та паперовому вигляді - 61,1%. Достатньо велика частина наборів даних зберігається виключно в паперовій формі - 25% наборів даних. Тільки 13,9% наборів зберігаються в електронній формі (див. мал.1).

Мал. 1. В якому вигляді зберігається інформація: в електронному чи паперовому ?
Рекомендація I
Поступово відмовлятися від застарілих (паперових) методів зберігання інформації. У майбутньому це дозволить як уникнути дублювання інформації, так і оптимізує весь процес збору та обробки даних у міській раді. Найкращим технічним рішенням для цього є впровадження у роботу міської ради системи електронного документообігу (СЕД) з можливістю збереження даних у виділеному файлосховищі. Або - створення єдиного захищеного хмарного сховища збереження даних з різними правами доступу. Ця рекомендація пов'язана не тільки зі збереженням даних, а й загалом із розвитком ІКТ-інфраструктури міської ради.
Більшість наборів даних не зберігається на власних інформаційних ресурсах Ужгородської міської ради - 69,4%. Слід зазначити, що тільки 41,7% цих даних оприлюднювалися на різних веб-порталах (веб-сайті міської ради, єдиному державному порталі відкритих даних, інші ресурси).
Щодо форматів зберігання, то більшість даних зберігається у друкованому вигляді - 30,7%. У пропрієтарному форматі doc від корпорації Microsoft зберігається 29,3% наборів даних, а у пропрієтарному структурованому форматі xls від тієї ж корпорації - 17,3%. Під час інвентаризації даних виявлено достатньо велику кількість наборів даних у сканованих форматах - 14,7 %. Незначна кількість даних зберігається в форматі pdf - 4% та навіть у писаному форматі - 2,7%. Присутній формат баз даних dbf - 1,3 %.

Мал. 2. Формати, в яких зберігаються дані Ужгородської міської ради.
На мал.2 представлені формати, в яких зараз зберігаються дані Ужгородської міської ради.
Слід зазначити, що у відкритих машиночитних форматах не оприлюднено жодного набору даних Ужгородської міської ради, які були розглянуті під час інвентаризації.
Рекомендація II
Перш за все, щоб забезпечити максимально зручне використання даних для повторного використання, дані мають бути доступними у відкритому (непропрієтарному), машиночитному форматі. Це не тільки полегшує обробку та аналіз кожного набору даних, але також підтримує інтеграцію кількох наборів даних. На сьогодні найбільш поширеною є класифікація відкритих даних "5 зірок Open Data", в якій якість даних та рівень відкритості визначається кількістю зірок від 1 до 5.

5 зірок Open Data

* доступні в Інтернеті (незалежно від формату), але з відкритою ліцензією. Під цю класифікацію підпадає файл в форматі pdf або інша (сканована) копія документу.

** доступні як машиночитні структуровані дані (наприклад, Excel, а не скановане зображення).

*** доступні як дані, що представлені у відомих, добре описаних відкритих структурованих форматах (наприклад, CSV, JSON, XML, YAML) і їх автоматизована обробка не потребує від користувача особливих ліцензій та додаткової плати. До відкритих форматів також відносяться пов'язані дані (HTML+RDF) з узгодженою розміткою елементів в атрибутах або текстові файли таблиць, поля яких розділені табуляцією, комами, крапками з комою або іншими символами.

**** все вищевказане + дані у відкритих стандартах з W3C (RDF і SPARQL). Це дає змогу отримувати тільки потрібну інформацію, актуальну на момент запиту, заощаджує ресурси та час користувача.

***** все вищевказане + набори відкритих даних, пов'язаних між собою і таких, що представляють собою семантичну мережу, що постійно оновлюється й змінюється відповідно до сучасних запитів. Дані міської ради при публікації повинні бути як мінімум 3-зірковими, а це означає, що ці дані мають бути пов'язані з відкритою ліцензією, бути машиночитними та непропрієтарними. Формат CSV є одним з найбільш широко розповсюджених та прийнятних форматів для публікації відкритих даних. Дані також можуть бути доступними і в інших форматах. Крім того, багато сучасних програмних засобів можуть безпосередньо експортувати дані у форматі CSV або можуть бути використані для експорту результатів запитів бази даних SQL як CSV. Електронні таблиці Excel можна експортувати як CSV, де це можливо. Цей формат орієнтований на повторне використання.
Як вже зазначалось раніше, серед методів інвентаризації даних використовувався пошук інформації про публікацію даних на різних ресурсах в мережі Інтернет та оброблення отриманої інформації.

Отже, дані Ужгородської міської ради можна знайти як на сайті міської ради - http://rada-uzhgorod.gov.ua, так і на Єдиному державному порталі відкритих даних - www.data.gov.ua.

На сайті Ужгородської міської ради в меню навігації сайту присутній окремий розділ "Відкриті дані", але це насправді гіперлінк в кабінет Департаменту фінансів та бюджетної політики Ужгородської міської ради на Єдиному порталі відкритих даних data.gov.ua.

На Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua свої кабінети створили та публікують дані лише департамент фінансів та бюджетної політики, управління у справах культури, спорту, сім'ї та молоді, відділ транспорту, державних закупівель та зв'язку Ужгородської міської ради. Крім того, створений окремий кабінет Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради, але в кабінеті не опубліковано жодного набору даних.

Щодо публікації наборів даних розпорядниками інформації на порталі e-data.gov.ua, то власні кабінети мають 31 розпорядник інформації.

Не створили кабінети на e-data.gov.ua: управління міського господарства, управління майном міста, головне управління міського господарства Ужгородської міської ради.
Щодо доступу до даних, а саме можливості отримати дані за допомогою API, це стосується тільки тих наборів даних, які розміщені на data.gov.ua та e-data.gov.ua. На веб-сайті Ужгородської міської ради отримати дані за допомогою API неможливо.
Рекомендація III
Зважаючи на те, що Ужгород є обласним центром з відповідним бюджетом, доцільно розглянути питання щодо створення власного порталу відкритих даних на CKAN чи DKAN, як це зробили Харків, Львів, Дніпро, Чернівці, Полтава та інші міста. Цей варіант буде більш зручним та оптимальним для публікації даних Ужгородською міською радою. Крім того, треба оптимізувати та стандартизувати сам процес підготовки до публікації наборів даних усіх розпорядників інформації міської ради. Не потрібна велика кількість працівників, на яких покладені обов'язки щодо підготовки до публікації наборів даних. Це призводить до плутаними, дублювання інформації та її публікації у неструктурованому вигляді, що призводить до низької якості інформації, яка публікується. На першому етапі достатньо створити ієрархічну організаційну схему підготовки наборів даних до публікації: одна відповідальна особа у структурному підрозділі готує відповідні набори даних до публікації і подає їх до єдиного відповідального за публікацію інформації у формі відкритих даних на веб-ресурсах міської ради.

Важливо, щоб дані були опубліковані вчасно та щоб була збережена їх доступність для найширших кіл користувачів.

Якщо дані змінюються постійно і формуються в реальному часі чи он-лайн, то такі файли бажано не оприлюднювати у вигляді файлів, а надавати доступ через інтерфейс прикладного програмування (API) з відповідним описом такого інтерфейсу. Тому на другому етапі оптимізації та стандартизації процесу підготовки до публікації наборів даних усіх розпорядників інформації міська рада повинна розглянути питання щодо впровадження API. Звичайно, що перед створенням нового API треба співпрацювати з потенційними користувачами та надавати повну супровідну документацію.
2.2. Результати та рекомендації за критерієм "власність і ліцензування"
Під час інвентаризації наборів даних за критерієм "власність і ліцензування" використовувалися наступні питання:
● хто володіє даними?
● хто публікує дані?
● під якою ліцензією публікуються дані?
● це персональні дані? чи є дані анонімізованими?

Так, з'ясовано, що даними володіють самі розпорядники інформації. Публікують набори посадові особи, які відповідальні за підготовку та оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних (згідно внутрішніх розпоряджень чи наказів).

Інформація про те, під якою ліцензією публікуються дані, не була отримана, але з'ясовано, що вся інформація буде доступна на безкоштовній основі.

Тобто, будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов'язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Щодо персональних даних, то під час інвентаризації з'ясовано, що два набори даних, а саме "Персональні дані виборців (осіб)" відділу ведення Державного реєстру виборців та "Інформація про систему обліку" Ужгородської міської поліклініки містять персональні дані. А два набори даних, - "Інформація про системи обліку, види інформації які зберігаються в закладі" Ужгородського міського центру первинної медико-санітарної допомоги та Центральної міської клінічної лікарні, - містять персональні дані з обмеженим доступом.
Рекомендація IV
Рекомендуємо вказати, під якою відкритою ліцензією публікуються дані Ужгородської міської ради.

Для чого це потрібно? Треба розуміти: якщо дані публікуються як відкриті, то вони за замовчуванням можуть вільно використовуватися, у тому числі для комерційного використання. Пов'язання відкритої ліцензії з відкритими даними є необхідним для забезпечення правового підґрунтя потенційного повторного використання даних. Це потрібно для користувачів даних (окремих осіб, організацій, компаній), які бажають використовувати і будувати сервіси на основі публічних даних. Якщо жодна ліцензія не вказана, кожен користувач даних буде змушений звертатися за уточненнями до видавця даних у кожному окремому випадку.

Рекомендована ліцензія - це Open Data Commons або Creative Commons.

Ці безкоштовні ліцензії на авторські права надають простий, стандартизований спосіб отримання зацікавленим дозволу на обмін та використання вашої творчої роботи - за вашими умовами. Ліцензії Creative Commons дозволяють легко змінити умови користування з"усі права захищені" на "деякі права захищені". Ліцензії Creative Commons не є альтернативою авторському праву. Вони працюють разом із авторським правом і дають змогу змінювати ваші авторські права, щоб вони найкраще відповідали вашим потребам.
2.3. Результати та рекомендації за критерієм "форма"
Під час інвентаризації наборів даних за критерієм "форма" використовувалися наступні питання:
● як обробляються дані?
● дані існують в необробленій або зведеній формі?

Більшість даних за своєю формою є структурованими (55,4%). В той же час, у текстових форматах публікується 43,2% даних. Треба констатувати, що частина даних, які за формою є структурованими, тільки умовно можна вважати машиночитними. В багатьох файлах такого типу порушена структура документу, інформацію треба чистити та виправляти і, таким чином, ці файли автоматично стають непридатними для машинної обробки. Частину даних, що публікуються як скани (1,4%), майже неможливо використовувати для обробки.

На мал. 4 представлена інформація щодо форми даних, які були опубліковані.
На підставі аналізу наявних матеріалів з'ясовано, що текстові дані обробляються здебільшого за допомогою текстового редактора Microsoft Word, а структуровані дані за допомогою табличного редактора (процесора) Microsoft Excel. Здебільшого структуровані дані представлені в зведеній формі, тобто це здебільшого агреговані дані (сукупні дані) - різні звіти або показники. Іноді можна отримати деякі дані дезагрегованими.

Мал.4. Форма оприлюднених даних Ужгородської міської ради.
Рекомендація V
Рекомендується для обробки даних в табличній формі використовувати не тільки табличний процесор Microsoft Excel та формат XLS.

Звичайно, що формат даних XLS найбільш відомий та зручний. Його легко створити та можна прочитати у більшості табличних редакторів. Проте XLS перестає бути машиночитним, якщо порушена структура рядків і стовпців (заголовки замість рядків таблиці, об'єднані комірки тощо). Такі дані не можна конвертувати у рекомендований формат CSV, а у разі оприлюднення у форматі XLS вони не дозволяють автоматичну машинну обробку. Це значно знижує їх якість та доступність.

Ще одне обмеження формату даних XLS полягає в тому, що табличний редактор Microsoft Excel не зовсім коректно зберігає дані у форматі CSV.

Microsoft Excel за замовчуванням зберігає CSV у кодуванні операційної системи Windows, з розділювачем ";" і комами замість крапок в нецілих числах.

Найкраще табличний редактор Microsoft Excel використовувати, коли треба зберегти дані у форматі XLS.

В той же час добре зберігаються дані у форматах CSV за допомогою табличного процесору LibreOffice Calc. Чудово зберігає дані у форматі CSV хмарний сервіс від Google - Google sheets та безкоштовний програмний застосунок OpenRefine.

Рекомендується для публікації даних також використовувати JSON. Це ієрархічний формат даних. Він дозволяє вийти за межі структури колонок і рядків.

Формат JSON можна прочитати в більшості програмних застосунків. Він чудово підходить для передачі даних в мережі Інтернет, зокрема - через інтерфес прикладного програмування (АРІ). З назви випливає, що JSON оптимальний для роботи з Java Script. Маєте великий ієрархічний масив даних – обирайте JSON. Завдяки своїй структурі такі формати дозволяють зменшити розмір файлу з ієрархічними даними.

Незважаючи на те, що JSON відносно легко читати і редагувати людині, його краще створювати машинним шляхом. Наприклад, багато баз даних дозволяють експортувати дані у JSON, втім, як і в інші відкриті формати. Якщо редагувати JSON вручну, перед публікацією варто перевірити файл на наявність помилок. Для цього є багато безкоштовних сервісів, деякі з них дозволяють зручно редагувати файл. Дані в JSON мають бути у кодуванні UTF-8, аби не спотворити символи і щоб файл легко було прочитати на інших комп'ютерах.
Рекомендація VI
Щодо оприлюднення занадто агрегованих (сукупних) даних.

Суттю відкритих даних є, зокрема, оприлюднення дезагрегованих, «сирих», первинних наборів – на тому рівні деталізації, на якому ці дані накопичуються у розпорядника (тобто, всі можливі транзакції, записи тощо), які у подальшому можуть бути легко та автоматизовано оброблені й проаналізовані, агреговані у певну статистику, поєднані у певний сервіс тощо.

Таким чином, при оприлюдненні даних розпорядник інформації не повинен навмисно або ненавмисно агрегувати дані з метою демонстрації певної статистки, а навпаки має оприлюднювати дані без попередньої обробки (крім випадків деперсоніфікації та конвертації у визначений формат).
2.4. Результати та рекомендації за критерієм "оновлення"
Під час інвентаризації наборів даних за критерієм "оновлення" використовувалися наступні питання:
● наскільки дані сучасні? як регулярно вони оновлюються?

Під час інвентаризації даних важливо було з'ясувати, наскільки дані сучасні. На підставі аналізу наявних матеріалів з'ясовано, що більшість оновлюється щорічно - 33,7%; у разі змін - 31,5% наборів даних; щоквартально оновлюється 18,5 % наборів даних; у разі потреби 13,0% наборів даних. Крім того, 1,1% наборів даних оновлюється щотижнево, щомісячно та в період виборчого процесу (див. мал. 5).
Початок періоду, за який були оприлюднені дані, відрізняється. Так, найстаріші опубліковані дані датуються 2014 роком, а останні дані опубліковані в січні-лютому 2018 року.

Мал. 5. Як часто оновлюють дані в Ужгородській міській раді?
Рекомендація VII
Відповідно до Постанови КМУ №835 від 21.10.2015 р. "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних", розпорядник інформації самостійно визначає періодичність оновлення наборів даних, які перебувають у його володінні та оприлюднюються, якщо інше не передбачено законодавством. Може встановлюватися така періодичність оновлення наборів даних: більше одного разу на день; щодня; щотижня; щомісяця; щокварталу; кожні півроку; щороку; щоразу із зміною даних.

Рекомендується для наборів даних, які оновлюються періодично, визначити критерії, за яким відбуватиметься групування: дата, місяць, скликання (для депутатів) тощо. Цей критерій має бути чітко описаний в паспорті даних, а назви файлів повинні містити цей критерій.

Якщо набір даних містить інформацію, зміна якої відбувається досить рідко і нерегулярно, то в такому разі дані повинні оновлюватись кожен раз, коли відбувається така зміна.

Якщо набір даних містить інформацію про показники чи транзакції, що змінюються чи доповнюються з однаковою регулярністю, то викладення цих даних повинно прив'язуватись до цього періоду.

Якщо кількість даних за певний період є великою, то вбачається необхідним розбиття цих даних на менші кратні проміжки (тижні, дні). І, навпаки, якщо кількість даних за певний проміжок мала, то можна збільшувати цей проміжок.

Якщо кількість даних є великою, зміни постійними і з непередбачуваною періодичністю ( якщо дані оновлюються в режимі реального часу), то потрібно передбачити доступ до даних у вигляді API для того, щоб була змога завжди отримати актуальні дані. Архіви даних можуть також публікуватись з певною періодичністю, але із зазначенням того, що вони є актуальними на певний момент часу.
Рекомендація VIII
Рекомендації щодо якості даних можуть бути достатньо простими. Перш за все, ці рекомендації стосуються даних, що публікуються у табличній формі.

Отже, щоб робота з даними була зручною для вас, колег та всіх користувачів даних, потрібно дотримуватись кількох правил.

Практично всі розпорядники інформації користуються операційною системою Windows й зберігають файли та тексти з кодуванням Windows-1251, який часто є несумісними з іншими програмними засобами та операційними системами. Тому перед оприлюдненням даних відповідальні особи мають переконатись, що файли збережені у кодуванні UTF-8.

В іншому випадку є ризик, що користувачі даних не зможуть переглянути оприлюднені набори даних.

Дуже часто в органах влади дані обробляються в реляційних базах даних (набір таблиць, між якими встановлені зв'язки за допомогою числових кодів). Експортування даних з таких баз для подальшого оприлюднення може мати два підходи:
- експортування даних різних таблиць в один файл, наприклад csv;
- експортування даних з кожної таблиці в окремий файл. Тобто, набір даних складається з декількох файлів, які будуть мати один паспорт набору даних.

Рекомендованим є другий підхід, адже у разі експорту даних у декілька файлів відповідно до кількості таблиць, такий набір матиме малу збитковість, менший фінальний обсяг, простішу перевірку на цілісність, готовність до доступу через API.

При оприлюднені такого набору даних структура та призначення кожного файлу повинні бути описані окремо. Якщо розмір хоча б одного файлу великий, то допускається публікація всіх файлів у вигляді одного архівного файлу (але з детальним описом всіх файлів).

Архівація наборів даних необхідна для зменшення обсягів цих даних та, відповідно, необхідних ресурсів для зберігання оприлюднених даних на порталі, а також з метою зменшення трафіку при завантаженні цих наборів даних кінцевими споживачами.

Архівація текстових даних може зменшити розміри файлів до 90%. Word/Excel/PDF-дані можуть стискатись в середньому на 10-60% та майже не стискаються зображення (лише на 1-3%).

Архівувати потрібно:

- історичні дані (наприклад за попередній рік чи десятиліття);
- усі файли набору, що мають розмір більше 50 МБ;
- застарілі версії наборів даних, якщо є доступ до оновлених;
- якщо публікується багатотомний набір, тоді рекомендується всі томи не копіювати і зберігати в одному архіві.

Архівувати набори даних потрібно в форматах zip/7z, що є кросплатформними та не вимагають платних програм для деархівації. Рекомендується використовувати програму 7-zip для архівування/деархівування даних для операційної системи Windows та вбудовані засоби в інших ОС.
2.5. Результати та рекомендації за критерієм "підтримка"
Під час інвентаризації наборів даних за критерієм "підтримка" використовувалися наступні питання:
● як документується набір даних?

На підставі аналізу наявних матеріалів з'ясовано, що коли дані публікуються на Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua, то тоді доступний для завантаження паспорт набору даних у форматі CSV (65,6%). Набори даних на сайті міської ради не мають жодного паспорту.
Тобто 34,4% опублікованих даних Ужгородської міської ради не мають паспортів і незрозуміло, як вони документуються та як ці дані підтримуються далі.

Мал. 6. Як документуються набори даних Ужгородської міської ради?
Рекомендація IX
Рекомендується дотримуватись вказівок щодо документування наборів даних відповідно до Постанови КМУ №835 від 21.10.2015 р. "Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних".

Так, на сторінці кожного набору даних треба розмістити паспорт набору даних. Паспорт набору даних повинен містити такі елементи:

- ідентифікаційний номер набору даних;
- найменування набору даних (до 254 символів);
- стислий опис змісту набору даних (до 4000 символів);
- відомості про мову інформації, яка міститься у наборі даних;
- формат (формати), в якому доступний набір даних;
- формат стиснення набору даних (за наявності такого стиснення);
- дату і час першого оприлюднення набору даних;
- дату і час внесення останніх змін до набору даних;
- дату актуальності даних у наборі даних;
- періодичність оновлення набору даних;
- ключові слова, які відображають основний зміст набору даних;
- гіперпосилання на набір даних (електронний документ для завантаження або інтерфейс прикладного програмування);
- гіперпосилання на структуру набору даних (електронний документ для завантаження або інтерфейс прикладного програмування);
- відомості про розпорядника інформації, у володінні якого перебуває набір даних;
- відомості про відповідальну особу з питань доступу до публічної інформації розпорядника інформації, яка відповідає за оприлюднення інформації згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та адресу її електронної пошти.

Паспорт набору даних може також містити гіперпосилання на попередні версії набору даних, номери версій набору даних, а також інші елементи.

Структура набору даних включає опис складу (елементів) набору даних, їх формат, параметри та призначення. Структура набору даних оприлюднюється у форматах XSD, JSON, CSV або інших аналогічних форматах.